Dankzij Ludo Truyens neemt GAMS vzw deel aan de De Standaard Solidariteitsprijs!
Elk jaar geeft De Standaard goede doelen de kans hun missie en werking kracht bij te zetten. Zo worden alle non-profitorganisaties en creatieve breinen uitgenodigd om een sterk signaal te geven in de vorm van een advertentie. Copywriter Ludo Truyens heeft zich in het kader van deze wedstrijd al meerdere edities vrijwillig ingezet voor GAMS vzw: ontdek hoe en waarom!
Gratis advertentieruimte voor goede doelen
De Standaard Solidariteitsprijs is voor veel organisaties een unieke kans om zich gratis aan een groot publiek te kunnen presenteren.
Ludo is copywriter, conceptbedenker en content creator. Hij werkt zowel voor kleine en grote communicatiebureaus als voor enkele eigen klanten. Hij heeft ook veel ervaring met deze prijs: in 2006 won hij al de wedstrijd voor Amnesty International! “Met goud, zilver, brons en vele nominaties ben ik zowat kind aan huis bij de De Standaard Solidariteitsprijs”, legt Ludo uit.
“Kosteloos je boodschap mogen meegeven op een volledige krantenpagina is een mooi cadeau. En als winnaar krijg je er nog eens twee extra bovenop!” Hij vertelt verder: “Sinds 2013 heb ik me in het kader van deze wedstrijd dus al enkele keren ingezet voor GAMS vzw. De aanleiding hiervoor was een tentoonstelling over vrouwenbesnijdenis die ik toevallig zag in de Sint-Gorikshallen in Brussel. Het onderwerp greep me meteen naar de keel en ik vond het een uitdaging om dit toch wel moeilijk onderwerp op een creatieve manier aan te kaarten.”
Katrien De Koster, coördinatrice van de activiteiten van GAMS vzw in Vlaanderen, geeft aan: “Dit is een zeer positieve manier om ons werk rond vrouwelijke genitale verminking en gedwongen huwelijk in Vlaanderen en elders kenbaar te maken. Wij zijn enorm dankbaar voor Ludo’s ononderbroken inzet.”
Elk jaar een nieuw idee
Voor de meeste GAMS-advertenties vertrok Ludo van een creatieve taalinsteek. De eerste advertentie – VROUWENBESNIJDENWAS – ging uit van de gedachte ‘Maak vrouwenbesnijdenis verleden tijd’.
In 2018 verschenen de advertenties voor het eerst op de achterpagina. “Dat was meteen de insteek voor ‘DE LAATSTE V/PAGINA’, met als ondertitel ‘Vrouwenbesnijdenis: help mee de bladzijde omslaan’. In 2019 viel me op dat als je van het woord vrouw de v weglaat je ‘ROUW’ krijgt, wat meteen ook de headline was met als ondertitel ‘200 miljoen slachtoffers van vrouwenbesnijdenis, je zou voor minder rouwen.’”
- Alle GAMS-advertenties en andere creaties van Ludo vind je op zijn portfolio.
Fingers crossed voor 2020!
Ludo geeft een inzichtje in zijn allerlaatste concept. “Dit jaar is de insteek dat een geboorte meestal een blijde gebeurtenis is. Maar als meisje ben je helaas niet overal voor het geluk geboren …” Ben je benieuwd? Check de advertentie nu maandag 3 augustus op de achterpagina van De Standaard. En als het nieuwe concept van Ludo je bevalt, stem dan op ons!